Hoe wordt je als personal trainer beter gevonden op Google?
Wil jij als personal trainer beter gevonden worden op Google? In deze blog leg ik uit hoe je als personal trainer door Google meer klanten kan binnenhalen. Als personal trainer zit je vaak bij een sportschool of vaste locatie waar je training geeft. De klanten komen dan ook meestal uit de buurt. Hierdoor is het verstandig om je te focussen op de lokale SEO.

Wat is SEO?
Maar nu denk je misschien wat is SEO eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Opitmization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Dit vak wordt door mij als marketeer gezien als een uitdaging om je website beter online vindbaar te maken. In deze blog geef ik tips en advies over hoe je beter gevonden kan worden op Google als personal trainer.
Waarom is SEO belangrijk voor een personal trainer?
Als personal trainer wil je ervoor zorgen dat je goed vindbaar bent. Natuurlijk is mond tot mond reclame de beste marketing die je kan hebben als personal trainer, maar je klanten zoeken ook naar personal trainers online. Lokale SEO is dan ook zeker een sterk marketingmiddel om meer klanten aan te trekken.
Google heeft namelijk maar één doel en dat is de bezoeker antwoord geven op al hun vragen. In de afgelopen jaren heeft Google zijn zoekmachine erg verbeterd, hierdoor krijgt de bezoeker steeds het gewenste zoekresultaat in beeld. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een personal trainer in Haarlem dan laat Google resultaten zien van de best beoordeelde websites van personal trainers in Haarlem. Win jij de online wedstrijd tegen je concurrenten? Dan groeit je naamsbekendheid en stijgt je omzet.

100% dus dat mensen ook in jouw omgeving online opzoek zijn naar een personal trainer uit de regio of plaats.

Mond tot mond reclame neemt af door Corona
Ik begrijp het als je als personal trainer misschien ervan uitgaat dat je geen online marketing nodig hebt, omdat je klanten natuurlijk de mooiste verhalen en resultaten rondvertellen. Helaas zien we door de Corona maatregelen steeds minder mensen en werkt de mond tot mond reclame steeds minder sterk. Tijd om online nieuwe klanten binnen te gaan halen!

Tips voor personal trainer om lokaal gevonden te worden
Nu je weet dat er kansen online zijn voor jou als personal trainer is de volgende stap om te kijken naar hoe jij beter zichtbaar kan worden op Google om meer klanten binnen te halen. Hieronder geef ik praktische tips om van jouw concurrentie te winnen!
Vul je website in om beter vindbaar te worden
Wanneer je online gevonden wilt worden begint het natuurlijk bij een website. Heb je nu nog geen website of zou je website willen laten checken op verbeteringen? Ik geef gratis advies😊. Stuur mij gerust een berichtje.
Wil jij ook winnen van je concurrentie als personal trainer? Dan is het verstandig om basis on-page SEO factoren van je website in te vullen, want veel personal trainers doen dat nog niet!
On-page factoren zijn gegevens die je kan aanpassen om Google het makkelijker te maken om jouw website te lezen. Hoe makkelijker voor Google hoe meer resultaat voor jou als personal trainer online!
Meta description invullen op de pagina’s
Als iemand op Google intypt ‘Personal Trainer Haarlem’ dan krijgt hij de beste resultaten van websites die hoog scoren in de metagegevens van Google te voorschijn. Wanneer je dit dus invult voor elke pagina dan wordt jij beter gevonden dan personal trainers die dat niet doen. Hierbij bedoel ik het invullen van de titel tag en de meta description van de pagina’s. Een tip van mij is om het zoekwoord waar je het liefste op gevonden wilt worden zo dichtbij mogelijk vooraan te plaatsen.
Probeer daarnaast de meta titel niet langer te maken dan 65 karakters en de meta beschrijving niet langer dan 150.
Kom je er nou niet uit om de meta description in te vullen op de website? Neem dan gerust contact op! Ik help je graag.

Gebruik afbeeldingen en video’s op je pagina’s
Online bezoekers van jouw website zijn van nature lui. Ze scannen liever de tekst dan dat ze alles gaan lezen. Hierdoor is het verstandig om afbeeldingen en video’s te verwerken in je teksten om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Je uitstraling van je pagina begint ook veel meer te leven door sterke afbeeldingen en video’s.
Wist je dat afbeeldingen en video’s je bezoeker aan kunnen zetten tot actie? Wanneer je bezoeker originele Zorg dat je bij al jouw content dus bij elke afbeelding of video een goede titel en een ALT-tekst in. Wanneer je dit doet en je concurrentie niet, dan kan je al stijgen in de zoekresultaten van Google.

Wil je gratis advies?
Wil jij weten hoe jij zo snel mogelijk van je concurrentie kan winnen, zonder kosten? Bel mij dan even of mail mij! Ik vind het leuk om ondernemers te helpen!
Google Mijn Bedrijf account aanmaken
Een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken is erg belangrijk om lokaal gevonden te worden. Zelfs als je nog geen website hebt raad ik je aan een Google Mijn bedrijf account aan te maken. Met dit account kan je jouw klanten het makkelijk maken om jouw contactgegevens te zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan adres, contactgegevens en openingstijden. Naast deze gegevens wordt je ook zichtbaar gemaakt op Google Maps. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als een nieuwe klant de locatie van de eerste proeftraining intikt dat hij je niet ziet verschijnen.
Een tip bij het aanmaken van jouw eigen Google Mijn Bedrijf pagina is om zoveel mogelijk informatie in te vullen op het account. Denk bijvoorbeeld aan de diensten die je levert. Zorg dat je bijvoorbeeld foto’s van de gym laat zien, of iemand die vrolijk kijkt tijdens het sporten en vergeet je logo niet!
Google controleert altijd even of jij wel écht de eigenaar bent van het bedrijf. Dit doet Google door een brief te sturen per post met een verificatie code. Wanneer je die code invoert wordt je profiel zichtbaar gemaakt en kan je al je gegevens invullen. Stuur gerust een berichtje als je vragen hebt over Google Mijn Bedrijf.

Recensies vragen als personal trainer
Recensies zijn erg belangrijk om vertrouwen te wekken bij je volgers of potentiële nieuwe klanten. Google kijk ook mee naar jouw aantal goede reacties op Google Mijn Bedrijf. Je kan via GMB simpel een linkje sturen om je huidige klant feedback te geven op jouw trainingen. Alle scores worden ook in sterren met tekst zichtbaar voor mensen die opzoek zijn naar een nieuwe personal trainer. Mijn tips is om zoveel mogelijk recensies te verzamelen om zo snel lokaal beter gevonden te worden op Google. Vergeet ook niet de mensen te bedanken voor de kleine moeite om jouw als personal trainer te laten groeien.

Verdeel de teksten in kopjes
Je tekst verdelen in verschillende alinea’s met duidelijke kopjes waar de alinea over gaat helpt de bezoeker om snel te vinden wat diegene zoekt en je krijgt meer structuur in je tekst. Dit is dus makkelijker voor de bezoeker en hierdoor krijg je weer pluspunten van Google, daarnaast kan Google door duidelijke titels en kopjes sneller de tekst indexeren met als resultaat dat je sneller gaat stijgen op Google.
Google beoordeelt ook de snelheid van jouw website
Naast het invullen van deze gegevens is het ook belangrijk dat je website een goede laadsnelheid heeft. Wanneer jouw website een snellere laadtijd heeft dan je concurrentie dan kan dat zorgen dat je van je concurrent wint. Zorg dus dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is op desktop tot mobiel. Let op dat je foto’s of video’s niet te grote bestanden zijn waardoor je website sloom wordt. Wanneer dit wel het geval is kan je via https://compressjpeg.com/nl/ je bestanden verkleinen.
Hoger komen in Google door blogs schrijven
Wil jij hoger komen in Google? En de concurrentie van personal trainers uit de buurt verslaan? Dan raad ik je aan om blogs te gaan schrijven over trainingen, voeding en lifestyle. Wanneer jij consistent blog artikels blijft plaatsen op je website, dan zorg jij ervoor dat je een autoriteit wordt voor Google. Dit komt doordat je een kennisbank creëert voor bijvoorbeeld mensen uit jouw omgeving. Hierdoor gaat je naamsbekendheid groeien en je omzet stijgen.
Hierbij een voorbeeld: Iemand zoekt op Google : ‘Tips voor wandelroutes in Haarlem’ en jij hebt een artikel gemaakt over een wandelroute in Haarlem en ze komen op jouw website. Dan zou je onderaan je blog artikel kunnen sturen op het opnemen van contact om bijvoorbeeld een keer een gratis proeftraining of intake gesprek, waardoor deze lezer klant van jou kan worden.
Blogs zijn dus erg belangrijk om lokaal beter vindbaar te worden. Helemaal bij de doelgroep voor een personal trainer, waar mensen opzoek zijn naar personal trainers die kennis hebben om mensen te helpen met hun training, voeding & lifestyle.


Laat je content marketing uitbesteden!
Onze klanten kiezen ervoor om het bloggen bij ons uit te besteden vanwege onder andere een gebrek aan tijd, een gebrek aan kennis of een combinatie van beide. Met onze werkwijze garanderen we blogs van de hoogste kwaliteit! Neem gerust contact op voor gratis advies, Wij helpen je graag!

Gratis advies
Bedankt voor het lezen van mijn blog! Ik wil jou als personal trainer graag naar meer klanten helpen. Laat even je gegevens achter dan check ik je website en geef ik je gratis advies op maat!